طراحی و توسعه محصول جدیدبا پرینترهای سه بعدی…
دنیای کسب و کار امروز دنیای خلاقیت و نوآوری است. اگر بخواهید در شرایط پویا و رقابت روزافزون کسب و کار پا برجا بمانید ناگزیر در هر رشتهای که فعالیت دارید خواه محصول باشد یا خدمات، باید نوآوری داشته باشید
در واقع در حال حاضر مهمترین راز موفقیت کسب و کارهای موفق از دیگر کسب و کارها نوآوریهای آنهاست.
ممکن است نوآوری در مواد اولیه باشد،در فرآیند تولید محصول یا خدمات، یا نوآوری در خود محصول یا خدمت باشد. اگر نوآوری در محصول را مدنظر دارید در ادامهی مقاله با تشریح فرایند طراحی محصول با ما همراه باشید.
طراحی محصول شیوهای است که بر اساس آن شما ویژگیها و مزایای یک محصول را مرتب و منظم میکنید تا درنهایت در یک بسته به مشتری عرضه شود. طراحی به نوبه خودش میتواند یک مزیت بهحساب بیاید. مثلاً زمانی ، مردم در حدود 40 سال پیش برای گوش دادن به موسیقی عادت به حمل یک دستگاه ضبط صوت بزرگ داشتند، برند سونی اقدام به طراحی و عرضه محصولی به بازار کرد که در آن زمان واکمن نام داشت که همان ضبطصوتهای قدیمی در ابعاد بسیار کوچک بود.
این وسیله تنها یک تغییر در طراحی محصول بود که یک فناوری جدید را عرضه میکرد. پس ازآن اپل پا به عرصه گذاشت و با تغییر طراحی این محصول دستگاهی متفاوت به نام آیپاد را به بازار معرفی کرد که این بار هم سهم زیادی از بازار را از آن خود کرد و درنهایت امروز گوشیهای هوشمند در حال گرفتن سهم بازار از آیپاد هستند
اما تأثیر طراحی محصول برمشتری وچرا پرینترهای سه بعدی؟!
تا آنجایی که بررسیها نشان میدهد طراحی محصول تأثیر بسیار زیادی بر روی رفتار مصرفکننده دارد. مثلاً برندهایی مانند لوئیس ویتون ، رولز رویس، بی ام دابلیو و … همه و همه بر اساس مفهوم و مدل طراحی محصول ساخته میشوند.
این برندها عموماً در محصولات خود ویژگیهایی را ارائه میکنند که پیش از آنها توسط هیچ برند دیگری ارائه نشده است. درنتیجه برندی که بیشتر و بیشتر در رابطه با طراحی محصول سرمایهگذاری میکند و مشتریان را در فرایند طراحی محصول دخالت میدهد، مطمئناً از نرخ بازگشت سرمایه بالاتری در بازار برخوردار شده و بیشتر از هر برند دیگری مورد انتخاب مشتریان واقع میشود.
شما با داشتن یک پرینتر سه بعدی باعث: عینیت بخشیدن به ایده اولیه خود و إرائه مدل اولیه برای درک بهتر، اصلاح و اعمال تغییرات پیش از تولید نهایی و سرعت بخشیدن به روند تولید و صرفه جویی در مخارج و هزینه هایتان می شوید.
برای مثال: یک ایده خلاقانه پرینت سه بعدی کتاب شازده کوچولو برای کودکان نابینا و کم بینا!!!
آیا تا بحال دقت کرده اید که بعد از اینکه داستانی را می خوانید، شاید بارها و بارها کتاب را ورق زده و با نگاه به تصاویر، داستان را در ذهنتان مرور می کنید. تاثیر تصاویر برای انتقال پیام، درک مفهوم و محتوا را نمی توان نادیده گرفت. چنانچه مخاطب یک مطلب آموزشی کودکان باشند!!!
_شما باید بدانید که حتی محصول قدرتمند هم بدون طراحی موفق نمیشود!
برای طراحی محصول جدید شما نیاز به شش گام دارید:
گام اول: طراحی محصول جدید با درک نیاز مشتریان آغاز میشود
اینکه ببینیم مشتری چه میخواهد. ما باید محصولی طراحی کنیم که نیازی از مشتری برطرف کند. برای رسیدن به درک نیاز مشتریان دو سری منبع در اختیار داریم. یک دسته منابع داخلی شامل واحد تحقیق و توسعه، تحقیقات بازار و… و دسته دوم منابع خارج از شرکت اعم از محیط، مشتریان، تکنولوژی و … میباشند.
گام دوم: غربالگری ایدههاست!!!
چرا ایدهها را غربالگری میکنیم؟ برای اینکه ایدههایی که پتانسیل بالاتری برای تبدیل شدن به یک محصول جدید دارند انتخاب شوند همینطور برای اجتناب از هزینههای بیفایده در مراحل بعدی…
گام سوم: مطالعهی امکانسنجی
تحلیل بازار یعنی جواب این سوال را پیدا کنیم: “اگر این ایده را تولید کرده و روانهی بازار کنم، آیا تقاضای کافی برای آن وجود دارد یا خیر؟”
اگر تحلیل بازار به ما نشان داد که تقاضای کافی برای محصول مورد نظر وجود دارد به سراغ تحلیل بعدی یعنی تحلیل اقتصادی میرویم. در تحلیل اقتصادی باید هزینههای طراحی و توسعه محصول را با میزان فروش آن مقایسه کنیم و به این نتیجه برسیم که آیا تولید این محصول توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟
آخرین تحلیل، تحلیل فنی است. تحلیل فنی یعنی امکانپذیربودن تولید این محصول را از نظر دسترسی منابع و مواد مورد نیاز، فرایندهای کارخانهای و مواردی از این دست بررسی کنیم.
گام چهارم: طراحی اولیه
گام چهارم طراحی اولیه است که توسط مهندسان طراحی انجام میشود و خود دارای چند مرحله است: طراحی اولیه شامل ساخت یک نمونه اولیه، آزمون و تست این نمونه اولیه و تجدید نظر در طراحی است تا زمانی که به یک طراحی قابل قبول برسیم
گام پنجم: ساخت نمونه با پرینترهای سه بعدی
این فرآیند قبلأ ، فرآیندی زمانبر و پیچیده و پرهزینه بود، اما شما امروزه با داشتن یک دستگاه پرینتر سه بعدی باسرعت بالای تولید و دور ریزکم تر و هزینه کم تر و همچنین تولید اشکال پیچیده ،ایده های خود را به واقعیت بپیوندید.
گام ششم : آغاز تولید محصول جدید
دیدگاه خود را بنویسید